Trening – den beste tiden du har

Trener du? Eller er du en av dem som skryter på seg at du trener?
Undersøkelser foretatt av Helsedirektoratet viser nemlig at mange nordmenn sier at de trener mer enn det de gjør.

Ja, faktisk sier hele 44 prosent av oss at de trener minst en halvtime for dagen. Til det sier jeg: Tullprat. Og helsedirektoratet er enig med meg, og konkluderer med at mange skryter på seg trening de ikke gjør.

Alle skjønner at det koster noe å trene, og det er ikke vanskelig å ha forståelse for at en av og til er for trøtt til å ta en løpetur eller å stikke på treningssenteret. Men før du virkelig får øynene opp for hvor viktig trening er, kommer du nok til å være i faresonen for å lyve på det trening du aldri gjør.

Hvorfor bør man trene?

Det finnes mange grunner til å trene. Trening hjelper mot mange ting, men du skal være klar over er at det reduserer stress og spenningshodepine og at det kan gi deg meget lykkelige øyeblikk av eufori – for trening påvirker hormoner og humør. Når man trener så slipper kroppen løs endorfiner som hjelper til med å redusere smerte og stress, og gir deg en god følelse ved deg selv.

I tillegg så forebygger og reduserer trening angst og depresjon, så det kan være ren terapi å trene.
Trening styrker også skjelettet ditt som minsker risikoen for benskjørhet. Det styrker også muskler som gjør at du kan få mindre vondt i ryggen, samt ledd og sener.

Tren for å unngå kreft

Men det er mange virkelig mirakuløse effekter av trening.

Trening minsker nemlig risikoen for hjerte- og karsykdommer og det kan til og med redusere risikoen for ulike krefttyper. Dermed å kan trening bidra til et lengre liv enn det du ville ha hatt uten trening, og i tillegg gir en frisk og veltrent kropp deg en mindre strevsom alderdom.

Jevnlig trening er en slags gratis helseforsikring det rett og slett er dumt å ikke benytte seg av.

En veltrent kropp gir deg generelt bedre livskvalitet. Det bedrer helsen sin, og reduserer sykefravær. Immunforsvaret styrkes så det er vanskeligere å bli smittet av andre. I tillegg så bedrer det søvnkvaliteten slik at du kan føle deg mer opplagt og mer avslappet enn før. Selvbildet til folk endrer seg også i positiv retning når man trener. Man har det bra med seg selv og ser gjerne bedre ut med en sunn kropp.

Unn deg selv underholdning

En måte du kan tvinge deg selv til å trene jevnlig, er ved å gi deg selv belønninger.

La oss si at du har trent i 40 minutter, og kommer hjem lykkelig og sliten. Vel, kanskje du liker å spille på nettet, for eksempel norske spilleautomater på nett gratis, som leo vegas. Da kan du gi deg selv tilsvarende 40 minutter med spilling på et casinospill som for eksempel en spilleautomat. Akkurat hvilken belønning du velger er opp til deg, men det er prinsippet som er viktig.

Ser du logikken i dette?

Dette er en metode du kan bruke med andre ting enn bare spilling, for eksempel TV-titting. Om du vil sette alt inn i et system kan du til og med betale deg selv for trening, og utelukkende bruke penger på «unødvendige ting» dersom du trener en viss mengde per dag eller uke.

Eller kanskje det er noe spesielt du trenger? Vel, sett dette opp som et mål, og bevilg en viss sum per treningsøkt. Når du får til noe du ikke har fått til før, eller når du endelig når et mål du har jobbet lenge mot, da finnes det ikke noen bedre følelse i verden. Annet enn selve treningen, da. Som faktisk er avhengighetsdannende i seg selv.