Kosthold

Kosthold er en viktig del av en sunn livsstil. Det hjelper ikke bare å trene om det du putter i deg er bare søppel. Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet, er bra både for kropp og velvære. Spiser du sunt samtidig som du er fysisk aktiv reduserer du risikoen for blant annet hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes, høyt blodtrykk, flere former for kreft, beinskjørhet, tannråte, overvekt og fedme.

 

På denne siden har jeg samlet en del gode kostholdsråd som alle kan følge, uansett alder eller kjønn. De kan også brukes av de med høy sykdomsrisiko som overvektige eller de med høyt blodtrykk. Dette er generelle råd, så mengdene må tilpasses hver enkelt. Disse kostholdsrådene har jeg plukket ut fra helse Norge, og er derfor forsket på at skal være bra for deg.

Her er rådene i korte trekk:

  • Variasjon er viktigst
  • Hold energibalansen
  • Spis fem om dagen
  • Spis grove kornprodukter hver dag
  • Spis fisk oftere
  • Velg magert kjøtt
  • Spis mindre salt
  • Spis og drikk mindre sukker til hverdags
  • Velg vann som tørstedrikk
  • Velg magre meieriprodukter
  • Velg matolje og myk margarin

 

Ofte kan det å ta små grep i hverdagen ha stor betydning for helsen. Det hjelper på om du for eksempel går av bussen et stopp før du vanligvis bruker, om du tar trapper i stedet for heisen, om du bytter ut den sjokoladen med en banan eller den brusen med et glass vann. Matvarer merket med Nøkkelhullet er et hjelpemiddel for å velge sunt når du handler i butikken.

 

Et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt salt og sukker er viktige grep for å forbedre kostholdet ditt. Det er også viktig å velge kosthold etter hvor mye aktivitet du er i. Om du trener mye så må du ha et mye større kaloriinntak enn om du har en stillesittende jobb og ikke kommer deg ut i aktivitet så ofte som du kanskje burde.

 

Sukkerinntaket til folk har minket de siste årene. Dette er fordi folk begynner å få øynene opp for at sukker ikke er bra for helsen. Men fortsatt spises det alt for mye sukker. Selv om dødeligheten av hjerteinfarkt er kraftig redusert, fortsetter forekomsten av kreft, fedme og type 2-diabetes å øke. Det finnes flere ting man kan gjøre for å forebygge dette. De viktigste tingene du kan gjøre er å velge vann fremfor brus når du er tørst og la grønnsaker og frukt inngå i alle dagens måltider. Helst så skal halve middagstallerkenen bestå av grønnsaker. For å spise mer frukt kan det være lurt å implementere det i frokosten. Ha frukt på havregrøten eller i yoghurten. Ha med en banan i veska eller arbeidskofferten. Sett et eple på skrivepulten. Ved å spise frukt når du er småsulten i stedet for en sjokolade så gjør det underverker for kroppen og det vil etter hvert minske søtsuget.

 

Ut over dette har jeg en sterk oppfordring til det norske folk: spis mer fisk! Fisk burde ha vært på alles middagsbord to til tre ganger i uka. Og halvparten av disse måltidene bør være fet fisk som laks og ørret. Fisk har utrolig mange næringsstoffer og vitaminer som kroppen trenger.

Om du spiser brød, så sørg for at brødet er ordentlig grovt. Grovt brød inneholder mye kostfiber som kroppen trenger for å omdanne til energi.